Jumpstagt: SenseMath-ep

Hoe we binne ein weik un werrekend prautotype van un ep bâhwe, waahmei leâhlinge met un viseweile beperreking wiskundege grafieke kenne begrèpûh.

Wat hebbie an un wiskundege grafiek, asje deize nie ken zien? Heilemaal niets. Darom bâhwe we same met Visiau in ein weik un prautotype van un ep waahmei blinde leâhlinge grafieke kenne begrèpûh.

Leâhlinge met un viseweile beperreking intâhpreitere wiskundege grafieke dooâhgaans an de hand van papieâh warop de grafieke in reliëf zèn afgedruk. Zau kenne leâhlinge ze voelûh. Maah dat kos heil veil tèd en wiskunde wogt d'r nie makkelijkâh op.

Kauninklijke Visiau, dat mense met un viseweile beperreking ondâhsteunt, kwam met ut idei om grafieke om te zette in gelùid: SenseMath. Hieâhmei zâhwe blinde en slechziende leâhlinge de grafieke veil snellâh en einvâhdegâh kenne begrèpe en intâhpreiterûh. Bauvendien zâhwe deize leâhlinge zellufstandag hun wiskunde kenne doen.

Vanweige ons werrek op ut gebied van toegankelijkhèd benaderde Visiau ons: of we wilde meehelpe om voâh dit idei un ep te makûh. Om de veschillende ùitgangspunte vannut idei te validere beslaute we om tèdes un jumpstagt un prautotype te bâhwûh.

Allereâhs wilde we ondâhzoeke of de anname klop, dat gelùid ut einvâhdegâh maak om grafieke te begrèpûh. Vevolleges wilde we auk graag weite welleke soâhte gelùide we naudag zâhwe hebbe om taaie wiskundege opdrachte inzichtelijk te makûh. Te slotte was de vraag, hoe we dit op zau’n manieâh zâhwe kenne anbiede dat leâhlinge en leâhkrachte hieâh direk mei an de slag kunnûh.

In nâhwe samewerreking met Visiau, leâhkrachte én leâhlinge maakte we binne ein weik un prautotype-ep. Hieâhrin kreëerde we heil veil instellinge en voâhbeilde om voâh te legge an de doelgroep en te kèke wat goed werrek.

Blinde meidewerrekâhs van Visiau tèdes de jumpstagt van de SenseMath-ep

Twei blinde meidewerrekâhs van Visiau ware tèdes de geheile jumpstagt anwezag om ons te advisere, mei te denke en alles wat we maakte direk te testûh. Halveweige de weik bezochte we un schaul van Visiau in Amstâhdam, waah we un eâhste tes konde doen met leâhlinge en leâhkrachtûh. Met deize bevindinge op zak werrekte we de prautotype-ep veâhdahs ùit.

Tèdes de weik hebbe we auk un ùitgebrèd plan gemaak waahmei Visiau kon gan teste op veschillende scholûh. Met de reisultate van die tests hebbe we de vollegende stap gezet: de daadwerrekelijke reijalisasie van de SenseMath-ep.

Impressie van de SenseMath prautotype-ep