Private lease

Voor Mazda Nederland maakten we een website met uitmuntende interactie om gebruikers een zo prettig mogelijke ervaring te bieden bij het online bestellen van een private lease-auto.

Een Mazda private leasen kan vanaf nu eenvoudig en snel online via privatelease.mazda.nl. Voor Mazda Nederland maakten we een website met uitmuntende interactie voor een zo prettig mogelijk ervaring. Als eindgebruiker heb je dan ook totaal niet door dat er onderliggend met kneiterveel API's wordt gekletst, terwijl jij je nieuwe auto bestelt.

Mazda Nederland wilde graag online hun auto's kunnen verkopen via private lease. Samen met Mazda en designbureau Morrow, waarmee we al eerder de succesvolle Car Configurator bouwden, gingen we aan de slag. De website zou een paar keuzes bieden om de auto samen te stellen, maar verder vooral bestaan uit een formulier. Maar hoe maak je een formulier sexy én ook toegankelijk voor iedereen? We kozen voor best-in-class interactie voor een optimale beleving van het bestelproces.

We begonnen met de vraag wat een fijn formulier uitmaakt. We waren gecharmeerd van de eenvoud van Typeform dat één vraag per scherm laat zien. Met je toetsenbord navigeer je makkelijk naar de volgende vraag. Maar waar Typeform goed werkt bij enquêtes, merkten wij dat het minder fijn functioneert voor formulieren. Ons contactformulier zou namelijk niet bestaan uit losstaande vragen, maar uit velden die een bepaalde samenhang hebben. Die vragen uit elkaar trekken voelde onlogisch en onhandig.

Uiteindelijk kozen we voor een eenvoudig, zelfgebouwd formulier met losse stappen voor naamvelden, adresvelden en telefoonnummer. Een formulier waar je als gebruiker vrij doorheen kunt navigeren, relevante feedback krijgt en waarbij er op het einde nog even gecontroleerd wordt of je alle velden wel hebt ingevuld.

Het hele formulier is met het toetsenbord te bedienen. Daarbij hebben we alle native HTML-elementen behouden. Zo is de accessibility van de website ook goed op orde. Zelfs op mobiel werkt het uitstekend, wat juist bij online formulieren vaak niet het geval is. Voor een eindgebruiker is het dus een hele fijne ervaring. Niet in de laatste plaats doordat we voor de zes externe API's één centrale API hebben gebouwd die die zes andere API's aanstuurt. Als eindgebruiker merk je dus niets van de onderliggende processen. En daar houden we van: een complexe infrastructuur terugbrengen tot een elegante en gebruiksvriendelijke website of app.

Gebruiksvriendelijkheid zit 'm in de details. Zelfs - of vooral - bij zoiets simpels als een bestelproces. Dus hebben we de website voor livegang grondig getest tijdens onze tweemaandelijkse Real User Mornings. Een van de belangrijkste conclusies van deze usabiltytest was dat veel gebruikers behoefte hadden om meer aan de hand genomen te worden. Het leasen van een auto is dan ook een flinke stap. Dit hebben we opgelost door eindgebruikers in het hele proces meer zekerheid te bieden.

Ook het afronden van het bestelproces hebben we dankzij onze gebruikstest kunnen verbeteren. Het laatste scherm zou immers een feestje moeten zijn: je hebt besteld! Toch werd juist dat scherm als onduidelijk ervaren. Door meer informatie te geven over de vervolgstappen heeft de eindgebruiker nu veel meer het gevoel met een gerust hart het scherm dicht te kunnen klikken.

Door meer uitleg te geven, minder keuzes aan te bieden en teksten aan te scherpen werd de site dus nóg duidelijker!