Pieter Pot-app

Samen met start-up Pieter Pot bouwden we een nieuwe app waarmee hun klanten makkelijker verpakkingsvrij boodschappen kunnen doen. Dankzij de verbeterde technische architectuur kan de meest duurzame supermarkt van Nederland nu nóg sneller doorgroeien.

Bij Pieter Pot geloven ze dat verpakkingsvrij boodschappen doen zowel duurzaam als makkelijk kan zijn. Bij Q42 geloven we in zinnige producten die het leven van mensen beter maken en die bedrijven laten groeien. Met een nieuwe, fijne app nóg meer mensen duurzame boodschappen laten doen, is dan ook een uitdaging die we graag zijn aangegaan.

Start-up met uitdagende missie
Bij de duurzame online supermarkt Pieter Pot bestel je digitaal boodschappen die je thuisbezorgd krijgt in glazen statiegeldpotten. Bij het runnen van een verpakkingsvrije supermarkt met zo'n statiegeldsysteem komt veel kijken. Er zijn nog geen kant-en-klare webshops die op een handige manier met statiegeld kunnen omgaan, zeker niet op grote schaal. Pieter Pot heeft hiervoor zelf een techlandschap gebouwd.

Dilemma's
Met de snelle groei en de nog grotere ambitie werd het tijd om dat techlandschap te vervangen. De set-up met Shopify als winkelplatform schaalde niet lekker mee en leverde niet de beste customer experience. Maar een heel techlandschap vervang je niet zomaar. Bovendien diende de winkel wel open te blijven tijdens de verbouwing. Tegelijkertijd moest er doorontwikkeld én geëxperimenteerd kunnen worden, want als start-up kun je niet stilstaan. Tot slot was de vraag waar eerst in te investeren: in back-end applicaties rond statiegeld, een goede koppeling tussen de customer database en de front-end, of in een fijne winkelapp. Kortom: genoeg dilemma's.

Technisch-strategisch advies
Aangezien Pieter Pot niet beschikte over een CTO, werd ons gevraagd om mee te denken en te adviseren - iets wat we al eerder ook bij deze start-up hadden gedaan. De uitdaging was om samen een solide techstrategie en roadmap neer te zetten, waarin alle uitdagingen op een pragmatische manier opgelost zouden kunnen worden.

Oplossing
In dit voortraject kwamen we er al snel achter, dat allerlei systemen een belangrijke rol spelen in het techlandschap van Pieter Pot: voor het assortiment, de bezorgmomenten, statiegeld, het betalen, et cetera. Die systemen hebben allemaal hun eigen API's. De back-end waarin deze services samenkwamen, kon niet in één keer vervangen worden. Dan zou Pieter Pot maanden uit de lucht zijn. Ons plan was daarom om al die services stapsgewijs aan te passen, zodat Pieter Pot gewoon verder kon groeien. Hiervoor was het nodig om een tussenlaag te creëren tussen de back-end met al z'n afhankelijkheden, waaronder Shopify, en de voorkant, de gewenste nieuwe app. Door de directe link tussen back-end en front-end los te koppelen, was het mogelijk om het techlandschap stap voor stap uit te breiden en aan te passen.

Aanpak
We zijn daarom twee dingen gaan bouwen. Enerzijds hebben we een zogenaamde Back-end for Front-end (BFF) geplaatst tussen de bestaande back-end en de app. Dat is een laag achter de app waar zich álle logica bevindt, van businesslogica tot UI-componenten. Deze aanpak heet Server Driven UI (SDUI), en wordt ook toegepast door onder andere AirBnB en in onze eigen HEMA-app. Anderzijds zijn we begonnen met het ontwikkelen van de iOS- en Android-app. De app gebruikt enkel die BFF en kon daarom snel gelanceerd worden. Tegelijkertijd kon het techlandschap uitgebreid en aangepast worden. Het bouwen van een Server Driven UI-app heeft het dus mogelijk gemaakt om de ambitieuze doelen van Pieter Pot op een slimme manier te combineren.

Scherpe keuzes
Voor de nieuwe app hebben we samen met het Pieter Pot-team hele scherpe, pragmatische keuzes gemaakt. We hebben ons echt gericht op het bouwen van een MVP: alhoewel niet alle gewenste features direct in de app zaten, konden bestaande klanten al snel de app gebruiken. Het hielp daarbij enorm dat Pieter Pot een kleine, wendbare organisatie is die bereid is om een minder perfecte oplossing neer te zetten. Belangrijkste is dat het werkt. De synergie tussen het Pieter Pot- en Q42-team was dan ook heel groot bij dit project.

Opleiden ontwikkelteam Pieter Pot
Tijdens het ontwikkeltraject hebben we Pieter Pot ook geholpen bij het selecteren en opleiden van hun eigen developers. Die engineers werden echt onderdeel van ons team, zodat we hen onze manier van werken konden leren. Op deze manier behielden we de snelheid. En na de lancering van de app konden we het project stapsgewijs overdragen naar het eigen developmentteam - iets wat we eerder ook bij Kramp hebben gedaan. Kortom: het nieuwe team heeft zo een vliegende start gekregen om verder te bouwen aan een verpakkingsvrije toekomst! 💪