Efteling Toverspiegel

De magische wereld van de Efteling... Wiens hart gaat er níet sneller van kloppen? Het onze in ieder geval wel. Heel wat Q'ers stonden dan ook in de rij, toen de Efteling, op aanbeveling van Google Nederland, ons vroeg om met voice een variant te maken van de pratende spiegel uit het Sprookjesbos.

Waar de magie in het attractiepark zelf overal voelbaar is, hebben de Efteling-vakantiehuisjes op Bosrijk en het Loonsche Land niet zo'n sterke magische beleving. Daarom bedacht de Efteling het spannende plan om in elk huisje een magische pratende spiegel op te hangen.

Om dit idee te valideren bouwden we samen tijdens een jumpstart een prototype: een voice assistant in een echte, interactieve spiegel die past binnen de wondere wereld van de Efteling. We combineerden spraak, beeld, verlichting en hardware om een bijzondere beleving te creëren.

Toen we hieraan begonnen, wisten we dat we onszelf voor een uitdaging hadden gesteld. Wat wij graag wilden, biedt namelijk geen enkel platform. Dus moesten we verschillende technologieën combineren. We creëerden een fysieke spiegel met daarachter hardware die interactieve communicatie mogelijk maakt.

Om de magie te vergroten kozen we niet voor een standaard wake word, zoals 'oké Google'. De spiegel wordt geactiveerd als je 'Spiegeltje, spiegeltje' zegt. Qua stem hebben we extra moeite gedaan om het magische karakter van de Efteling op te wekken. We kozen een stem die echt een persoonlijkheid heeft. Zo krijg je het idee dat de Toverspiegel een lakei uit een sprookje is.

De spiegel fungeert in de basis als een 'gewone' spiegel. Maar via nieuwe voice-technieken luistert de spiegel naar de bewoners van het huisje en geeft hij antwoord op veel voorkomende vragen. Dat doet de Toverspiegel via spraak, beeld en belevingsaspecten (led-verlichting). Hiermee is het een leukere, interactieve vervanger van de gangbare informatiemappen.

Het prototype ontwikkelden we tijdens de jumpstart van twee weken, gevolgd door een testperiode. Doel was verifiëren of dit product aanslaat én zo snel mogelijk leren hoe bezoekers de interactieve spiegel ervaren. Gasten in de vakantiewoning werden uitgenodigd praktische vragen te stellen aan de Toverspiegel: hoe laat opent het park, wat zijn de wachttijden bij attracties, en welke attracties zijn dicht vanwege onderhoud.

Maar de spiegel biedt ook vermaak voor het gehele gezelschap en doet bijvoorbeeld taal- en spiegelbeeldmuziekquizen. Van grootouders tot en met kinderen, dit voice-product moet immers iedereen kunnen betoveren. Door direct te testen met eindgebruikers hebben we de Toverspiegel in korte tijd productiewaardig weten te maken.

Wat ons betreft laat de Toverspiegel heel goed zien, hoe voice-technologie een verbeeldende rol kan spelen voor klanten als de Efteling.

Prototype van onze voice-assistant voor de Efteling