Fonds Slachtofferhulp WTFFF!?

De website WTFFF!? stelt de verhalen van vijf jongeren centraal die online seksueel misbruik hebben meegemaakt. Op initiatief van onze tech for good venture Hack The Planet bouwden we samen met Fonds Slachtofferhulp, design agency Morrow én betroffen jongeren een interactief platform dat uitleg geeft over online seksuele intimidatie, maar ook professionele hulp biedt en de mogelijkheid om eigen ervaringen te delen.

De donkere kant van het web
Het web kent naast veel moois ook een donkere kant. Jaarlijks worden ruim 100.000 Nederlandse kinderen en jongeren slachtoffer van online seksueel misbruik. Het gaat daarbij om sextortion (afpersing met seksueel getint beeldmateriaal), grooming (online kinderlokken) of shame sexting (het ongewenst verspreiden van seksueel getint beeldmateriaal). Vormen en aantallen groeien, en de drempel om hulp te vragen is hoog. Slachtoffers worstelen met schuldgevoel en schaamte en durven vaak niets te zeggen. De angst dat hun naaktbeelden weer ergens opduiken, achtervolgt hen. Bovendien gaat online seksueel misbruik vaak gepaard met fysiek seksueel geweld.

Hoe verbeeld je seksueel misbruik?
Het concept om hier iets tegen te doen ontstond bij onze tech for good venture Hack The Planet. Als digital product studio hebben we veel ervaring met het maken van innovatieve (storytelling) websites, zoals De Tuin der Lusten. En in Oeganda brachten we twee rivaliserende stammen bijeen dankzij virtual reality. Maar een digitaal product maken rond zo'n zwaar en aangrijpend onderwerp, dat hadden we nog nooit gedaan. Want hoe verbeeld je seksueel misbruik? Wat is de boodschap die je wilt overbrengen?

Rauwe verhalen
Om jongeren te helpen online seksueel grensoverschrijdend gedrag te begrijpen en/of verwerken sloegen we de handen ineen met Fonds Slachtofferhulp en design agency Morrow. Samen wilden we bewustwording creëren, het onderwerp destigmatiseren en de drempel naar hulp verlagen op een manier die volledig aansluit bij de belevingswereld van de Gen-Z generatie. De generatie die is opgegroeid met internet en smartphones. Op basis van onderzoek naar deze generatie én het intensief betrekken van de doelgroep kwamen we op het idee om de verhalen van de slachtoffers zélf centraal te stellen. Het bleek dat deze doelgroep niet geïnteresseerd was in fancy concepten, gamification en pakkende campagnes. De jongeren wilden de rauwe verhalen. Op een simpele manier die leeft en tot de verbeelding spreekt. Precies wat de naam uitdrukt: WTFFF!?

Experience creëren op het web
We hebben daarom een interactieve illustratie gemaakt waar je als bezoeker verdwaalt in aangrijpende gebeurtenissen uit het leven van jonge mensen. Het geanimeerde artwork bestaat uit vijf ervaringsverhalen die door de jongeren zelf worden verteld. Om gebruikers het gevoel te geven echt in de illustratie te duiken hebben we een soort camera bedacht die automatisch inzoomt op specifieke delen van de illustratie. Hierdoor is het niet alleen mogelijk om met één vinger te pannen en zoomen, zonder te knijpen of scrollen. Met deze technische oplossing is het ook gelukt om de prestaties te behouden, ondanks dat we complexe animaties hebben gebruikt en zo de grenzen van het web hebben opgezocht.

Techniek in dienst van het grotere verhaal
De techniek staat dus in het teken van de informatiebehoefte van jongeren. Het betrekken van de doelgroep bij de ontwikkeling, creatie en realisatie blijkt één van de grootste succesfactoren. Sinds de livegang begin 2022 hebben vele tienduizenden mensen het tweetalige platform bezocht. En er zijn meer dan honderd anonieme verhalen gedeeld over (online) seksueel misbruik. Daarnaast biedt het platform ook hulp: het verwijst door naar het Centrum Seksueel Geweld, Helpwanted.nl en Fier, waar speciaal getrainde professionals klaarstaan voor jongeren. Met dit platform hopen we nieuwe slachtoffers van seksueel misbruik te voorkomen en tegelijkertijd bewustwording te creëren voor de donkere kant van het web.

"Initiatieven zoals WTFFF!? moeten er meer komen. Want je gaat zelf niet op zoek naar hulp. Hulp moet op een bepaalde manier naar je toe komen. Op een manier die aanspreekt."

Myriam, een van de hoofdpersonen op WTFFF!?

Awards
WTFFF!? werd kort na lancering al genomineerd voor de Dutch Interactive Awards, dé prijzen voor het allerbeste interactieve online werk van Nederlandse bureaus. Alhoewel het platform uiteindelijk niet in de prijzen viel, kreeg het van de jury een eervolle vermelding vanwege het heldere concept en de duidelijke focus.

"De jury was er even stil van: de emoties spatten ervan af. Niet alleen was de pitch indrukwekkend, ook het project zelf was erg mooi. Het platform en het design zijn heel conceptueel: alles is één ding, één concept. Het is echt anders. "

Juryrapport Dutch Interactive Awards 2022