VR-minigame

Voor bezoekers van de Mazda-dealerdagen maakten we een verrassend VR-spel waarin de autobestuurder ervaart, hoe de Mazda het rijden makkelijker en plezieriger maakt.

Mazda Nederland wilde graag iets nieuws maken voor hun dealerdagen. Iets wat past bij het mediapakket dat autodealers van Mazda krijgen voor zulke events. En iets wat tijdens die dealerdagen extra beleving toevoegt voor mensen in de showroom. Samen met Mazda bedachten we een VR-game waarin je als bestuurder ervaart, hoe de wagen jou het rijden makkelijker en plezieriger maakt door allerlei dingen van je over te nemen. Denk aan J.A.R.V.I.S., de digitale assistent van Tony Stark aka Iron Man: een nette, informeel klinkende AI met een vleugje humor, die precies op het juiste moment ondersteuning biedt.

Startpunt was om een bestaand racespel te vervangen. Mazda had namelijk in een oude auto een Xbox-console gebouwd waarmee je vanuit de bestuurdersstoel dat spel kon spelen. Tijdens een brainstorm met de product owner en een technicus van Mazda ontstond een nieuw idee: een zelfrijdende auto. Een Mazda heeft namelijk allerlei verborgen features die het autorijden ongemerkt ondersteunen. In virtual reality zouden we mensen dit zelf kunnen laten ervaren. Want hoe besef je beter wat een ander allemaal voor je doet, door het zelf te moeten doen! Zo ontwikkelden we het concept om de bestuurder en de Mazda van rol te laten wisselen in een VR-game. We maakten een script waarin een J.A.R.V.I.S.-achtige computer de medespeler is. En we bouwden een VR-omgeving plus een 3D-model van de auto voor een zo goed mogelijke beleving van het spel.

Dat spel verloopt als volgt. Je gaat zitten in een soort autostoel, je krijgt een VR-bril op en controls in je handen. Klaar om lekker een stukje te rijden. Je kunt zelf sturen, gas geven en remmen. Als je even aan het rijden bent, stelt de Mazda zich aan jou voor. Hij daagt je uit om van rol te wisselen en neemt het stuur over.

De Mazda gaat even lekker rijden, en jij moet alle andere functies overnemen die de auto normaal op de achtergrond uitvoert. Cruise-control, high beam control, adaptieve bochtenverlichting, Advanced Smart City Break Support, noem maar op. Dit gebeurt niet in één keer, maar stap voor stap krijg je er een taak bij met een korte uitleg van wat de feature doet en wat er van je verwacht wordt. Elke keer wordt het spel moeilijker. Uiteindelijk is het voor een mens niet vol te houden om alle dingen tegelijkertijd te doen en 'verlies' je dus het spel. Zo leer je als speler hoe moeilijk het is om zelf op al die dingen te letten, en hoe fijn het is dat de Mazda dit voor je doet.

Aan het einde neemt de Mazda alle systemen weer van je over en krijg je de controle over het stuur terug. "Eigenlijk werkt dit toch het beste. Ik zorg voor het gemak en de veiligheid, zodat jij optimaal rijplezier kunt ervaren. We doen beiden waar we goed in zijn. Mens en machine in perfecte harmonie."

Een speler van de Mazda VR-game