Hitster-app

Een verbeterde productervaring, een gebruik van in de miljoenen én 4,8 sterren in de app stores: samen met Jumbo bouwden we binnen twaalf weken twee nieuwe native apps voor het muzikale bordspel Hitster.

Eenvoudig, aanstekelijk en voor iedereen toegankelijk: het muzikaal partyspel Hitster van Koninklijke Jumbo veroverde in 2022 de Nederlandse bordspellenmarkt. Hitster wordt gespeeld in teams of individueel, en het doel is simpel: tien keer het juiste jaartal van een popsong raden en die jaartallen in de juiste volgorde leggen. Het spel bestaat uit kaartjes met op de ene kant een QR-code en aan de andere kant het jaartal en het nummer. Met de Hitster-app scant iemand de code op het speelkaartje, waarna het desbetreffende nummer via Spotify wordt afgespeeld. 

Enorme hit
Het bordspel is razendsnel een hit geworden. Inmiddels heeft een van de vijf Nederlandse huishoudens Hitster in bezit en is het in ruim twintig landen en 28 talen verkrijgbaar. Dit succes kwam ook voor speluitgever Jumbo een beetje als een verrassing. De Hitster-app was niet helemaal op een dergelijk massaal gebruik berekend, en kreeg slechte reviews. Toen Jumbo ons benaderde om de app te verbeteren, klonk dat ons als muziek in de oren (pun intended). Samen hebben we eerst de oude React Native-app aangepakt om vervolgens de nieuwe native iOS- en Android-apps te herbouwen. 

Compleet nieuwe app
Voor de herbouw besloten we een heel nieuw fundament te leggen. Dus twee native apps voor een zo’n soepel mogelijke gebruikservaring, een stabiele back-end en een gebruiksvriendelijk CMS voor de editors van Jumbo om makkelijker nummers toe te voegen. Daarbij was het doel om iOS en Android identiek aan te laten voelen. Extra uitdaging daarbij: de vormgeving van de app. Voor de bouw van de nieuwe app stonden we namelijk voor de vraag om een compleet nieuw design te maken of het ontwerp van de verpakking door te vertalen naar digitaal. We kozen voor een lekker pragmatische aanpak: een voorlopig design gebruiken en in eerste instantie de app zelf ontwikkelen.

Nobody said it was easy
Het belangrijkste fundament van de Hitster-app is Spotify. Alle QR-codes op de speelkaartjes linken direct naar nummers op de muziekstreamingdienst. Klinkt simpel, maar niet iedereen heeft de Spotify-app op haar of zijn telefoon. En sommige mensen hebben geen of een gratis account (met reclame). Die mensen zouden Hitster niet kunnen spelen. Onze uitdaging: zorgen dat iedereen, mét of zónder Spotify-account, de Hitster-app kan gebruiken. 

Steeds een nieuwe uitdaging
Met de gratis versie van Spotify is het wél mogelijk om een liedjespreview van ongeveer dertig seconden te luisteren. Deze functionaliteit hebben we gebruikt om Hitster toegankelijk te maken voor spelers die geen betaalde Spotify-versie hebben. Hiermee léék het probleem opgelost, maar deze oplossing bracht weer andere uitdagingen met zich mee. De previews van een nummer zijn enkel beschikbaar via de wébversie van Spotify. Met de webversie zijn het nummer en artiest zichtbaar in de app, maar dat is juist níet wat je wil zien als je Hitster speelt. Om dit op te lossen is er een nieuwe gamemodus bedacht, de ‘flip your phone mode’. Met deze spelmodus speciaal voor mensen zonder betaald Spotify-account gaat het nummer pas afspelen zodra de speler haar of zijn device heeft omgedraaid. Hierdoor ziet niemand welk nummer er wordt afgespeeld. (Wanneer de betaalde Spotify-app beschikbaar is op een telefoon, worden naam en nummer door een Hitster-logo verborgen.)

Please don’t stop the music
Het belangrijkste onderdeel van de Hitster-app is de SDK van Spotify. Echter, wanneer daar iets in zou veranderen, werkt de Hitster-app niet meer. Om deze situatie te voorkomen gebruiken we ook de genoemde flip your phone-mode: zodra er iets verandert in de Spotify SDK schakelt de back-end van de Hitster-app automatisch over naar deze spelmodus. Dus wat er ook gebeurt, spelers kunnen ongestoord doorspelen. 

Fluitend nieuwe nummers toevoegen
Niet alleen was de Hitster-app toe aan vervanging, het hele CMS achter de applicatie moest worden opgetuigd. Om het werk van de editors bij Jumbo zo goed mogelijk te ondersteunen hebben we veel aandacht besteed aan de gebruiksvriendelijkheid van het CMS. Allemaal met als doel dubbel werk te voorkomen en editors snel en makkelijk nummers aan nieuwe edities van Hitster toe te laten voegen.

So I say thank you for the music
Eind 2025 is de nieuwe versie van de Hitster-app geleidelijk uitgerold. Het resultaat? Een veel soepelere gebruikservaring op iOS en Android, honderden nieuwe ratings in de app stores met een gemiddelde van 4,8 sterren en binnen een week vijf miljoen gescande spelkaartjes.