Online museumplatform

Frans Hals Museum, Teylers Museum en Q42 hebben in 2024 een nieuw platform gelanceerd voor het ontwikkelen van museumwebsites. Het initiatief biedt musea de infrastructuur voor het bouwen van gebruiksvriendelijke websites en uitwisseling van kennis over digitale innovaties.

De samenwerking komt voort uit de wens van musea om de online ervaring net zo bijzonder te maken als het fysieke bezoek. Door samen te investeren in duurzame digitale ontwikkeling kan een sterke basis met vernieuwende functionaliteiten worden gerealiseerd die anders financieel onbereikbaar is voor veel musea.

Vernieuwende functionaliteiten
Met het online museumplatform bundelen de betrokken organisaties financiële middelen en technische expertise. Met de bouw van de websites van onder andere Rijksmuseum en Van Gogh Museum hebben we veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke websites en complexe interactieve features, zoals inzoomen op kunstwerken en storytelling. Hoe meer musea zich aansluiten bij het platform, des te sneller kunnen deze innovatieve functionaliteiten gerealiseerd worden. Bij het toevoegen van functionaliteit staan collectiviteit en gebruiksvriendelijkheid voorop.

"Onze ambitie is om samen met andere musea echt een vernieuwing teweeg te brengen in de digitale ontwikkeling van museumwebsites. Eerder liet een museum een website bouwen, maar bleek er na lancering helaas onvoldoende kennis en budget om de site actueel te houden met technische en maatschappelijke ontwikkelingen. Ik ben er trots op dat we nu door het online museumplatform museumwebsites kunnen ontwikkelen die door samenwerking en kennisdeling gebruiksvriendelijk, toegankelijk en technisch up-to-date blijven.’"

Paul Stork, zakelijk directeur Frans Hals Museum