Kramp-app

Betere gebruikservaring dankzij AI-productherkenning in de prijswinnende app van Europa's belangrijkste groothandel in technische onderdelen.

Stel je voor: het oogstseizoen is begonnen en je moet snel je oogst binnenhalen. Maar je trekker gaat kapot. Wat nu? Gelukkig is er Kramp, dé Europese groothandel voor onderdelen, die binnen één dag levert. Maar dan moet je wel het juiste product vinden. En je hebt je laptop niet mee op het land. Samen met Kramp ontwikkelden we daarom voor boeren en dealers een nieuwe iOS- en Android-app.

Commercial voor de Kramp-app

Kramp
Niet veel Nederlanders kennen het, maar Kramp is de belangrijkste Europese groothandel in onderdelen en accessoires voor de agrarische sector. De Amazon van technische onderdelen zeg maar. Het Nederlandse bedrijf levert per dag duizenden producten binnen één dag aan dealers en reparatiebedrijven uit de land-, tuin- en bosbouw in 22 landen. Naast het uitgebreide assortiment en de snelle levering is het succes van Kramp vooral te danken aan het streven om voortdurend te innoveren. Hun doel: het werk van dealers en boeren zo simpel mogelijk maken. Om de grootste drempels van de dealers op te lossen ontwikkelden wij de Kramp-app om snel het juiste product te vinden.

Het probleem
Een assortiment van 500.000 producten. Vind daarin maar eens het product dat je nodig hebt. Want welk schroefje zoek je precies? Om welke pomp gaat het? Welk product is geschikt voor jouw landbouwmachine? Welke van deze zakjes en doosjes moet naar welke boer of eindklant toe? En als de levering eenmaal binnen is: welke producten zitten in de doos?

De oplossing
De Kramp-app maakt het vinden en herkennen van de (juiste) producten een stuk makkelijker. Door barcodescans vind je de inhoud van een kratje. En je vindt welk product het is. Via beeldherkenning krijg je binnen enkele seconden mogelijke resultaten te zien. Daarnaast is het hele assortiment beschikbaar door te browsen en te zoeken.

Stap 1: onderzoek en jumpstart
Voorafgaand aan de ontwikkeling deden Kramp en GRiDD een uitgebreid onderzoek naar gebruikers en behoeftes, waar een plan uit voortkwam. Om de ontwikkeling van de nieuwe app goed in te kunnen schatten, begonnen we het project met een jumpstart: binnen een week bouwden we een prototype om de haalbaarheid te onderzoeken en het te delen met interne stakeholders.

Stap 2: nauwe samenwerking met de Kramp Hub
Voor de bouw van de iOS- en Android-app werkten we nauw samen met de developers van de zogenaamde Kramp Hub, een innovatielab dat nieuwe technologische oplossingen ontwikkelt binnen het bedrijf. De Kramp-developers maakten de back-end plus de koppeling met voorraad, klant- en andere systemen. Wij ontwikkelden daarop de React Native-app voor Android en iOS, die als MVP werd opgeleverd voor de Agritechncia beurs in Hannover.

AI-productherkenning in de Kramp-app

Object recognition en machine learning
Een speciale feature van de nieuwe app is beeldherkenning. Een product vinden in de online catalogus kan namelijk niet alleen door een barcode te scannen maar ook door een foto te nemen van het desbetreffende onderdeel. Het onderliggende object recognition-model werd door de Kramp Hub in samenwerking met Google ontwikkeld. Wij maakten het heel eenvoudig om de feature in de app te gebruiken. De gebruiker krijgt passende resultaten uit de objectherkenning en helpt mee de machine learning-modellen te trainen, een unieke feature in de groothandelbranche. In de eerste twee maanden werden er maar liefst 17.000 foto's geüpload.

Om nóg meer feedback in het systeem te krijgen bouwden we een tool waarmee de specialisten van Kramp kunnen beoordelen of de aanbevelingen van het AI-model echt kloppen. De specialisten krijgen daarbij de foto en de voorgestelde producten te zien, zodat ze het model handmatig kunnen bijsturen. Kortom: kunstmatige intelligentie ingezet voor een betere app-ervaring.

"De app heeft echt geweldige mogelijkheden en zal een enorme vooruitgang zijn voor dealers en boeren."

Eddie Perdok, CEO van Kramp

Stap 3: continuous development
De lancering van een app is echter geen eindpunt, weet ook Kramp heel goed. Tijdens het ontwikkelproces werd al getest, maar ook ná de lancering werd actief feedback verzameld van klanten en businessspecialisten om de app nog beter te maken. Het scannen van kratjes werd bijvoorbeeld toegevoegd. Zo hebben we het bestelproces nóg makkelijker gemaakt.

Stap 4: overdracht

Bij het opzetten van dit product hebben we in onze tech stack rekening gehouden met de wens van Kramp om de applicatie in eigen beheer te nemen. In 2020 hebben we de app overgedragen aan de developers van Kramp.

De Kramp-app in 2021

SpinAward
De Kramp-app won in 2020 een zilveren SpinAward, dé prijs op het gebied van digitale creativiteit in Nederland. De jury prees daarbij de eenvoud en de doelgerichte aanpak. Ook was de jury verrast door de gedurfde en succesvolle toepassing van objectherkenning in de app.

"Het zien van de werking van object recognition tijdens de demo heeft ons er extra van overtuigd dat het inzetten van deze technologie een slimme keuze is. Kortom: een strak uitgevoerde en doelgerichte applicatie voor een B2B e-commerce oplossing."

Juryrapport SpinAwards 2020

Dutch Interactive Award
In hetzelfde jaar won de app ook een gouden Dutch Interactive Award. De DIA zijn dé prijzen voor het allerbeste interactieve online werk van Nederlandse bureaus en worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt. De Kramp-app kreeg de onderscheiding in de categorie B2B-commerce.

"De jury waardeert de bescheidenheid, maar het team heeft goud in handen. Dit is een innovatieve oplossing voor een echt gebruikersprobleem. En dan zit de salesfunnel nog niet eens diep in de app verwerkt. Feedback ophalen bij gebruikers, doorontwikkelen en knallen. De ervaring is dichtbij de gebruiker opgezet: sterk human centered ontworpen. Goed. Zeker voor een B2B-omgeving prijswaardig."

Juryrapport Dutch Interactive Awards 2020

Lovie Award en International Customer Experience Award
Alsof dat allemaal niet genoeg was, won de Kramp-app in 2020 ook nog een zilveren Lovie Award, de meest prestigieuze prijs binnen de Europese internetcommunity, in de categorie 'Apps, Mobile & Voice: Utilities & Services'. En bij de International Customer Experience Awards werd de applicatie eerste in de categorie 'Best Use of Mobile'.