Van Gogh belicht

Voor het Van Gogh Museum in Amsterdam wekten we de beroemde brieven van de Nederlandse schilder digitaal tot leven: content, storytelling en activatie gecombineerd op één website.

't Van Gogh Museum in Amsterdam wilde graag de brieven van Van Gogh breder onder de aandacht brengen met een tentoonstelling op straat en een podcast. Toen het museum bij ons aanklopte om deze crossmediale campagne uit te breiden met een website, hebben wij voorgesteld om de brieven van de beroemde Nederlandse schilder écht digitaal tot leven te wekken en op een interactieve wijze duurzaam te ontsluiten voor het publiek op basis van een concept van creative agency Selmore. Daar had het Van Gogh Museum wel oren naar.

Dus gingen we aan de slag met een serieuze, permanente uitbreiding van vangoghmuseum.nl dat we al eerder hadden gebouwd voor het museum. Uitgangspunt was om rond de brieven van Van Gogh content, storytelling en activatie te combineren - zoals we ook hadden laten zien met Below the Surface. En wel zodanig dat de landingspagina tijdens de campagne als belangrijkste marketinginstrument kon dienen. De landingspagina moest niet alleen dé plek vormen voor alle brieven, maar ook bezoekers citaten laten markeren en duiden met hun eigen emotie, deze emotie toelichten en hun Van Gogh-citaat laten delen via social media. Daarnaast zou de brievenwebsite podcasts en een tijdelijke tentoonstelling moeten bevatten.

Geen sinecure maar het is gelukt. Op de landingspagina Van Gogh belicht kunnen bezoekers struinen door de highlights van BN'ers en vervolgens zelf aan de slag gaan met de 140 jaar oude brieven. Bezoekers van de site kunnen daarbij favoriete passages markeren, toelichten en delen. Hiermee maken zij kans onderdeel te worden van de rondreizende tentoonstelling die de quotes tijdens de campagne via aangepaste lantaarnpalen op straat projecteert, te starten op het Museumplein in Amsterdam. Net zoals de citaten van bekende Nederlandse acteurs, schrijvers en muzikanten, waarvan een deel ook in podcasts de brieven van Van Gogh voorleest.

Korte film over deze case

Voor de nieuwe brievenwebsite bouwden we drie onderdelen: de citaatpagina, het zoekoverzicht en de briefpagina. Als integraal onderdeel van de bestaande Van Gogh Museum-site, werd de campagnepagina geïntegreerd met de reeds voorhanden Google Analytics-implementatie om de marketinginspanningen goed door te kunnen meten en na de lancering verbeteringen door te voeren.

Voor de citaatpagina is er een galerij van quotes uit Van Goghs brieven gemaakt. In het kader van de campagne worden deze citaten voorafgegaan door een introductievideo.

Na deze galerij komt de gebruiker in het zoekoverzicht die standaard de gemarkeerde citaten met hun aangeduide emotie toont. Hier kan een gebruiker ook zoeken naar woorden uit Van Goghs brieven.

Wanneer een citaat of brief wordt aangeklikt opent de gebruiker de briefpagina waar het gemarkeerde citaat is geopend en wordt vertoond als streamer met de bijbehorende emotie en toelichting. Gebruikers kunnen hier zelf hun citaten highlighten en duiding geven als zij willen.

In 2019 won Van Gogh Highlights een GLAMi Award in de categorie Marketing & Promotie tijdens MuseWeb, 's werelds grootste museumconferentie rond innovatie.

"Via de podcastserie, website en de campagne kan het Nederlands publiek de brieven zich echt eigen maken en Vincent nog beter leren kennen."

Axel Rüger, directeur Van Gogh Museum