Focus Midden-Oosten

Samen met de NTR ontwikkelden we een website waar je op een laagdrempelige, verhalende manier het Midden-Oosten leert kennen via veel rijke en interactieve content.

Na eerdere succesvolle interactieve documentaires over Bosch en Escher hebben we voor de NTR opnieuw een verdiepende website rond een specifiek thema gebouwd: middenoosten.npofocus.nl. Op 18 juli startte de vierdelige serie Hoop en Wanhoop in het Midden-Oosten. In onze interactieve webdocumentaire wordt de ruim 100 jaar geschiedenis van deze regio nog uitgebreider behandeld.

De complexe materie van het Midden-Oosten toegankelijk maken. Die uitdaging had de NTR zich voor dit project ten doel gesteld. Maar ook een kijkje geven in het alledaagse leven daar. En het verleden, heden en de toekomstdromen voelbaar maken door persoonlijke verhalen. Kortom: nieuws, educatie en documentaire verbinden door storytelling.

Dat is wat we samen met Fabrique ontwikkelden: een website waar je op een laagdrempelige, verhalende manier het Midden-Oosten leert kennen. Zowel via sleutelmomenten in de geschiedenis, een interactieve kaart van de regio als via videoportretten van zogenaamde toekomstbouwers. De webdoc werd daarbij voorzien van veel verrijkende en verrassende content met per onderdeel eigen sfeer, muziek, geluid, archiefbeelden en animaties.

Vanwege de rijke en interactieve content bouwden we Midden-Oosten Focus als een progressieve webapp in React, met Mapbox voor de kaart. Voor de 360 graden foto's en het CMS maakten we gebruik van het door ons zelf ontwikkelde platform Micrio.

Bijzonder aan deze website is ten slotte, dat er niet alleen een Nederlandse en Engelse variant is, maar dat de webdoc ook volledig in het Arabisch is ontsloten.