Hoe we Matthijs van Nieuwkerk een paar minuten stil kregen

2016 was het jaar van Jheronimus Bosch. Al zijn schilderijen kwamen bij elkaar in het Jheronimus Bosch Art Center te Den Bosch. Alles, behalve zijn allergaafste werk: de Tuin der Lusten. Museo El Prado in Madrid wilde ‘m niet afstaan.

Dus besloot publieke omroep NTR om samen met Q42 en ontwerpburo Fabrique een interactieve documentaire te ontwikkelen over het kunstwerk. De documentaire is onderdeel van het ‘transmediale drieluik’ over de schilder van regisseur Pieter van Huystee.

Online storytelling on steroids

‘Jheronimus Bosch, De Tuin der Lusten’ neemt je mee op een audiovisuele reis door de wereld van Jeroen Bosch. Je kunt je laten leiden door de tour, maar je kunt ook op elk moment besluiten om je eigen pad te volgen. Of om heerlijk te verdwalen.

Al bewegend door het schilderij verandert muziek, die speciaal voor dit project is gecomponeerd. Elk deel heeft zijn eigen geluid en bij elk deel kun je meer informatie lezen óf horen. Midas Dekkers en Redmond o’Hanlon zijn de voice-over. Net als Nienke de La Rive Box, die de Klokhuis-tour insprak. Een absolute aanrader om samen met je kinderen te bekijken. Wij hebben er zelf ook nog wat van opgestoken!

Drie luiken, tientallen verhalen

Cutting edge tech

De Tuin der Lusten is een kneitergroot werk en bevat talloze details. Om volop te kunnen genieten van die details hebben we Micrio ontwikkeld, technologie om gemakkelijk en soepel enorme afbeeldingen online te kunnen bekijken. Micrio knipt de afbeelding van ruim 8 gigapixel op in kleine stukjes op verschillende zoomniveau’s. Daardoor hoef jij niet te wachten tot dat enorme bestand is ingeladen, je krijgt alleen de stukjes in de resolutie die jij nodig hebt, of je nou op je mobiel, tablet, laptop of Smart TV kijkt. En als je inzoomt of opzij beweegt worden razendsnel de daarvoor benodigde stukken ingeladen, voor zover dat nog niet gedaan was door de voorspellende logica die alvast slim inlaadt waar jij wellicht naartoe gaat. Kortom, slimme technologie in dienst van de beleving van de eindgebruiker.

This is the internet we were promised

Het doel van de NTR was om in een jaar tijd 100.000 unieke bezoekers naar de interactieve documentaire te krijgen. Dat doel was binnen een maand bereikt. En na een jaar meer dan een miljoen!

Belangrijker nog dan de getallen was het enthousiasme. “This is the internet we were promised”, zei Colossal. En na het bereiken van de Reddit frontpage wonnen een SpinAward, een European Design Award, de Cross Media Award Innovatie van het Jaar, een Dutch Interactive Award èn een Webby!

Die prijzenregen ging aan De Wereld Draait Door niet voorbij. Jasper mocht komen uitleggen wat er zo bijzonder is aan deze interactieve documentaire. Kijk zelf maar eens hoe hij Matthijs stil kreeg.

Bekijk online

http://ntr.nl/bosch